top of page
Piece of Honeycomb

KÖPVILLKOR

Känn dig trygg och få en bra kundupplevelse när du handlar hos oss.

Här kan du läsa de försäljnings- och leveransvillkor som gäller vid köp av varor från medakersbin.se:

Medåkers Bin ägs av:

Enebopark AB

Garlinge Enebopark 176-178

732 96 Arboga

SE559238266601


BETALNING & LEVERANS

Vi tar emot betalning med kort via Stripe, via Klarna eller förskottsbetalning med Swish till 123 582 31 82.

Order skickas vanligtvis 1–3 vardagar efter ditt köp. Under perioder med hög belastning kan förseningar upp till 3 dagar uppstå framkomma, så att den totala leveranstiden kan bli 4–6 vardagar.

Vi skickar alla order så snabbt som möjligt med Postnord eller DHL.

Vi levererar endast till adresser i Sverige.

Du blir kontaktad av vår kundservice om en beställd produkt mot förmodan är slut i lager.

Priserna anges i svenska kronor inklusive moms. Betalningar hos Medåkers Bin är avgiftsfria, men vi gör dig uppmärksam på att avgifter kan läggas på av bank, kortutgivare eller annan vald betalningslösning.

För ytterligare information hänvisar vi till utgivaren.

Alla vägledande priser är vägledande listpriser, konkurrentpriser eller vÃ¥ra egna normalpriser. 

Endast myndiga personer eller personer med samtycke av förälder eller förmyndare får handla hos oss.

Vi förbehåller oss rätten att bilder som visas på vår webbplats kan avvika från varans egentliga utseende. Bilderna är endast vägledande. Varans egentliga utseende kan därför avvika från den illustration som visas på webbplatsen. Om du är osäker kan du kontakta kundservice som hjälper dig med eventuella frågor.

​

ÅNGERRÄTT

Du är berättigad att utöva din ångerrätt inom 14 dagar.

Ångerrätten utlöper 14 dagar efter den dag du eller en annan person tagit emot varan.

Om ångerfristen utlöper på en helgdag/röd dag, lördag, julafton eller nyårsdag förlängs ångerfristen till nästa vardag.

Ångerrätten gäller endast privata användare som handlar hos Medakersbin.se.

Undantag då ångerrätt inte gäller:

Du har ingen ångerrätt på livsmedelsprodukter eller levande djur.

Du förlorar din ångerrätt om du öppnar emballaget på produkterna.

​

FORCE MAJEURE

Om det uppstår särskilda förhållanden som förhindrar oss att bibehålla den förväntade leveranstiden, kan vi åkalla force majeure. Exempel på detta kan vara strejk, brand, saknad av varor, beslagtagning, begränsade transportmöjligheter till följd av sjukdom, extraordinära ingrepp från myndigheternas sida, cyberangrepp eller it-sammanbrott hos antingen oss eller våra samarbetspartners eller om det saknas transportmöjligheter.

En sådan situation ger inte rätt till kompensation eller upphävning av köpavtalet.

​

SÅ UTNYTTJAR DU ÅNGERRÄTTEN

Du utnyttjar din ångerrätt genom att skriftligen per e-post kontakta oss om att du ångrar ditt köp. Vid ånger ska du skicka e-post till medakersbin@enebopark.se och ange ordernummer samt att du ångrar dig.

Du kan inte ångra dig genom att neka att ta emot varan eller genom att undvika att hämta ut den, utan att meddela oss om att du ångrar dig.

Ångerrätten gäller inte om du skickar besked om att du ångrar dig då ångerfristen har gått ut.


RETURNERING AV VARAN OCH RETURKOSTNADER

Om du ångrar köpet av en vara ska varan skickas till oss utan onödigt dröjsmål senast 10 dagar efter att du meddelat oss om att du ångrar dig. Ångerrätten upphör om det går mer än 10 dagar att returnera varorna.

Varorna ska levereras till angiven adress efter kontakt med oss.

Du ska själv stå för betalningen av returnering av varan.


Om ett paket levereras enligt överenskommelse men inte hämtas eller tas emot av köparen kommer det att returneras till Medåkers Bin. I dessa fall debiteras en avgift på 125 SEK för returfrakt. Avgiften kommer att dras från återbetalning.

​

Ã…TERBETALNING AV PENGAR VID Ã…NGER

När du ångrar ett köp krediterar vi dig för alla kostnader vi tagit emot av dig, förutom eventuella leveranskostnader.

Vi återbetalar beloppet utan onödigt dröjsmål och under alla omständigheter senast 14 dagar från det datum vi mottagit meddelandet om utövandet av ångerrätten. Vi kan hålla tillbaka återbetalningen tills vi har fått den returnerade varan och kontrollerat att returneringen överensstämmer med våra villkor.

Vi återbetalar beloppet med samma betalningsmetod som du använde vid den ursprungliga transaktionen, om det är möjligt. Om återbetalning med samma betalningsmetod som vid den ursprungliga transaktionen inte är möjlig, kontaktar vi dig för att hitta en annan lösning.

​

GRANSKNING AV VAROR OCH EMBALLAGE

Ångerrätt betyder inte att du har en ovillkorlig rätt att få hela beloppet för varan återbetald. Om varan hanterats på ett sätt som lett till att den mist sitt värde, kan du inte kräva att få köpbeloppet återbetalt. För att få hela köpbeloppet återbetalt ska varan endast vara använd i samma utsträckning som godkänds innan köp i en vanlig affär. Innan du returnerar en vara ska du därför avgöra om en vanlig affär skulle acceptera produkten i retur enligt vad varan varit utsatt för.

Om varan hanterats på ett sätt som den inte är avsedd att användas eller som man inte kan använda den i ett företag, leder till att vi inte kan sälja produkten eller sälja den till fullt pris igen. Då kan du räkna med att vi avdrar varans värdeminskning från det belopp vi skulle återbetala dig. Du är således ansvarig för en eventuell försämring av produktens värde om varan har hanterats på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka varans egenskaper och funktioner. Om varan inte längre har ett handelsvärde återbetalar vi inte inköpsbeloppet.

Varan ska returneras i sitt originalemballage.

Det är viktigt att du ser till att paket som returneras paketeras omsorgsfullt. Du har ansvaret för paketet/varorna tills vi tar emot det. Spara därför postkvitto eller eventuellt sändningsnummer.


REKLAMATION - OM NÅGOT ÄR FEL PÅ VARAN

Om du köper en produkt och det finns fel i den - t.ex. materiella eller tillverkningsfel - reglerna i köplagen gäller. Finns det några brister i den mottagande sändningen t.ex. för saknade produkter måste du göra invändningar inom 7 dagar efter mottagandet av paketet.

Du måste klaga på defekter i varor så snart som möjligt efter att felet har identifierats, och senast inom 24 månader efter leverans genom att kontakta oss på medakersbin@enebopark.se.

Om reklamationen är berättigad och felet inte kan åtgärdas utan att varan returneras, kommer vi att återbetala dina rimliga fraktkostnader.

Kom ihåg att varan alltid ska paketeras väl innan den skickas, samt att du ska få ett kvitto för sändningen. Spara postkvittot inkl. upplysningar om fraktkostnader samt eventuellt spårningsnummer.

​

AVBESTÄLLNING

För att säkra en snabb leverans behandlar vi alla order inom en kort tid efter att de placerats. Medåkers Bin kan därför inte garantera att din beställning kan avbeställas.

Om du vill avbryta eller ändra en redan beställd order kan du göra det genom att kontakta vår kundtjänst på medakersbin@enebopark.se

bottom of page